Bønn i Islam.

Det var en søt leser som gjerne ville lære seg å be i følge islam, så dette innlegget er til deg  Dette innlegget kan også være til hjelp hvis noen skal skrive en skoleoppgave eller hvis man rett og slett vil bli litt mer kunnskapsrik. Det blir et litt langt innlegg, rett og slett fordi bønn i islam er noe av det viktigste i religionen, og jeg syns ikke det er rettferdig å bare svare kort. Dessuten mener jeg at det er viktig å vite hvorfor vi skal be fem ganger om dagen. Eller hur, folkens? 

  6497384791_2c499db05d_z_large

I islam er kjærlighet sentralt. Man viser kjærlighet gjennom handlinger, ikke bare ord. Elsker du for eksempel moren din, hjelper du henne med å ta oppvasken eller massere henne en gang i blant. Elsker du ektemannen/kona di, viser man det gjennom handlinger som for eksempel å overaske henne med en rosebukett eller dra på kino sammen en gang i blant. Det holder for eksempel ikke å si «jeg elsker deg, men jeg må jobbe overtid i dag» HVER BIDIGE arbeidskveld. Nei. Er du glad i kona ti, så rekker du det hjem til tide. Skjønner dere tegninga? Kjærlighet vises gjennom handlinger, ikke bare ord. En muslim viser sin kjærlighet til Gud gjennom de rituelle bønnene der hvor hele kroppen er med, og ikke bare ordene. Man er i bevegelse.


Disse ber man 5 ganger om dagen; fra soloppgang og videre fram til solnedgang. Har man gått glipp av bønnen, kan man ta den igjen senere på kvelden. I islam mener man at Gud ikke trenger å bli tilbedt av mennesket, men at mennesket trenger å be til Gud. Mennesket er skapt svakt, men ved hjelp av Gud kan blir det sterkt. Disse «bønnene» er egentlig ikke den ordentlige definisjonen av ordet «bønn», da en ikke ber om noe (eller jo, man gjør egentlig det fordi i den første delen, når man resiterer Al- Fatiha, ber man Gud om å veilede oss til den rette vei. Men dette er noe universielt, noe alle muslimer ber om. Det er ikke en personlig bønn hvor man ber for det man vil - dette kan man ta når som helst ellers) . Disse rituelle «bønnene» på arabisk heter «Salah» og betyr egentlig telefonsamtale. Så når man ber salah, har man direkte samtalte med Gud. 

Etter salah, kan man spørre og takke for hva som helst, og det er da man virkelig gjør definisjonen av "å be". Da er man i ekstra kontakt med Gud enn til vanlige hverdagslige bønn. Personlig merker jeg det selv. Jeg kan be til Gud når som helst, i hverdagslige ting som for eksempel på en prøve eller når du har mistet lommeboka for eksempel, men etter salah pleier jeg personlig å føle en helt uvanlig følelse. Som om jeg på ordentlig snakker med noe, at det er noen som lytter til det jeg sier.  I islam lærer man at hvis en av bønnene dine ikke blir oppfylt, betyr det at Gud har tatt vare på ønsket ditt, helt til du er død og har nådd paradiset. Da vil du få 10 ganger bedre enn det som var ønsket ditt. Dessuten vet Gud selv hva som er best for deg, så hvis du føler at bønnen ikke er blitt hørt, så er det fordi Han har andre planer. Dessuten har vi et viktig konsept som kalles for sabr. Hvis noen vil ha et innlegg på hva det er, og fortelle noe om det, er det bare å si ifra!

Som muslim kan man se på salah som en avslappelse og «løsrivelse» fra hverdagen. Man lar tankene flyte ut av en selv, og alt som er igjen i tankene dine er deg selv og Gud. Disse fem bønnene kan nesten sees på som meditasjon, da jeg personlig føler meg så mye lettere og rett og slett gladere etter en bønn. Uansett hvor dårlig livet er for tiden, er det alltid salah som gjør meg «hel» igjen.

5397852482_1a5edd0ba1_z_large

 Hvorfor ber man på akkurat arabisk?
 Den hellige boka i islam er Koranen, som du sikkert allerede er klar over. Før jeg går videre, er du nødt til å vite at ordet «Quran» stammer fra det arabiske ordet «qa-ra-aa», som betyr å resitere. En som resiterer kalles for «qa-ri», og når du skal be en om å resitere, sier man til dem: «iq-ara», og når det er noe som blir resitert, kalles det «qur'an». Alt dette har altså noe å gjøre med resitasjon. Å si at Koranen er en bok, er ikke feil, men på en indirekte måte blir det ikke helt riktig. Det er heller hellig resitasjon, altså en muntlig resitasjon av boken. Koranen er ikke en fysisk bok som du holder i hånda, det er en resitasjon. Koranen kan være i skrevet form, som man bruker for å lære seg resitasjonen. I dette konseptet vil det være sammenlignbart med penger. Selve 1000-lappen kan du ikke gjøre noe med; du får ikke noe ut av å holde penger i hånda. Men det er det pengene brukes til som du kan komme langt med. Ikke misforstå, Koran (boka) er selvfølgelig hellig, da den inneholder alt og er hele kilden til religionen.

Koranen blir sett på som Guds ord og mirakuløs blant muslimene. Hva mener vi egentlig med at den er mirakuløs? Ordet «mirakuløs» blir brukt når noe virker lite sannsynlig, men ikke umulig. Vi finner dette ordet ofte blant leger; «det er et mirakel at han overlevde». For eksempel vil en elev bruke dette ordet når han/hun følte at det ikke gikk så bra på en prøve, men likevel fikk karakteren 6: «Det er et mirakel!» Generelt vil ordet «mirakuløst» i religiøst sammenheng bli definert som noe som gjentar seg kun én gang, for eksempel fødselen på Jesus (fred være med han) eller baby som snakker etter første dag. Altså noe som kun gjentar seg én gang. Det er også noe som er noe utenfor menneskets evner.

Det er her Koranen kommer inn. Det er en mirakuløs bok; den har kun klart å bli dannet én gang, og ikke ett eneste menneske på jorda er i stand til å lage en bok lik den. Koranen selv utfordrer menneskeheten til å lage en bok lik den, og ingen har klart dette i løpet av 1400 år. Først, utfordrer Koranen (dvs. Gud, fordi muslimer tror at Koranen er Guds ord) menneskeheten til å lage en bok like den. Senere går den enda dypere og utfordrer menneskeheten til å lage en surah (kapittel) lik den, og til slutt går den helt ut på enden og utfordrer folket til å lage kun én aya (vers) lik den. «Om dere huser tvil om det vi har åpenbart for Vår tjener, så bring en sure like godt, og kall frem de vitner dere har, som ikke er Gud, om dere snakker sant»

Untitled-1_copy_large

Koranen kan godt bli oversatt til flere språk, men oversettelsene i et språk kan være forskjellige. Det er fordi arabisk er et såpass presist språk, at et ord kan ha flere betydninger. Ordet «islam» handler om forholdet mellom dannelsen hans (deg) og Han selv (Gud). Bare dette ordet «islam» betyr hele fem forskjellige ting på arabisk; 
1. Overgi seg til Gud
2. Underkastelse. Underkaste seg helt til noen betingelser.
3. Adlyde. Henger sammen med «underkastelse», altså faktisk gjøre de betingelsene som du lovte.
4. Oppriktighet. Betyr å gjøre disse betingelsene enten noen ser på eller ikke. Du gjør dem fordi du vil, og ikke for å skryte eller vise seg fram, men rett og slett fordi du er oppriktig til den spesielle handlingen.
5. Fred. Fred mellom deg og Gud. Noe som er høyere enn kjærlighet. Når du gjør alle disse betingelsene, i oppriktighet, skaper man spesiell fred mellom menneske og Gud. Man blir ikke bitter og forbanner Gud hvis noe dårlig og/eller urettferdig har skjedd i livet - man har det muslimer kaller for sabr.

Et annet eksempel er det å falle i søvn. På arabisk har de hele åtte ord for «søvn». Eks. er det et ord for å være i dyp søvn, et annet ord er lett søvn, når øyene dine er åpne men hjernen sover, når man sover men kan høre ting, du sover mens du sitter, du sover mens du står. Forskjellige «trinn» for søvn: en søvn med drømmer, en søvn uten drømmer. De har et ord for hver av dem. Det arabiske ordforrådet er altså veldig bredt og meget presist. På norsk, for eksempel, beskriver vi ordet «søvn» med det vi vil, mens på arabisk har de et ord for hver type. Koranen har de absolutt spesielle og ytterst presise ordvalget i boka.

Koranen blir av denne grunnen regnet absolutt spesiell og mirakuløs kun på arabisk, den originale versjonen. De absolutt rette ordene blir valgt, og hvis noen oversetter Koranen, er de nødt til å ha studert språket arabisk til den absolutt beste grad. Hvis man kan arabisk, men ikke er en ekspert i språket, kan den personen derfor velge ut feil synonym til ordet, og hele konteksten blir misforstått og/eller ikke så overbevisende som den kunne vært.
Oversettelser til andre språk er bare en tolkning, og de norske Koranene kan ha forskjellige ord og uttrykk for hver oversettelse. På arabisk finnes de flere dusen synonymer for ett ord. Ordforrådet er altså gedigent. Ikke det at det engelske og norske ordforråd er dårlig, men disse språkene er rett og slett som en ring i ørkenen i forhold til det arabiske ordforrådet. 

Tumblr_m7es4icjwc1qiilewo1_500_large

Det vi må passe på når vi leser Koranen, er at vi må huske konteksten den forteller i, og det er her Hadithene spiller en stor rolle. Som muslim skal man tro at den hellige boka er dannet i løpet av en tidsperiode på 23 år. Man tror at Profeten Muhammed, fred og velsignelser være med han, mottok kapitlene (suraene) ettersom hva som skjedde i livet hans. For å dermed forstå Koranen ordentlig, holder det ikke bare å lese i den hellige boka, men man må faktisk lese historien bak hvert kapittel. For eksempel er det mange islamkritikere som referer til denne teksten i Koranen: «drep dem hvor enn du finner dem» (henviser til kristne og jøder).

Dette finnes ikke i Koranen. Vel, den finnes ikke i den originale Koranen, altså arabiske Koranen. Ikke et eneste sted. Det som derimot står der, er: «forsvar deg, hvor enn du finner dem». Og i den neste setningen står det: «men stopper de, er du nødt til å stoppe». Ekstremt grovt fortalt, er historien bak dette slik: muslimene var blitt jaget og torturert vekk landet sitt, og gjennom 6 (eller 14, husker ikke helt. My bad!) år, fikk de ikke lov til å forsvare seg, i og med at krig ikke var lov i islam. Etterhvert fikk Profeten (fred være med han) åpenbart denne suraen, og muslimene kunne forsvare seg og ta tilbake det som var deres. VELDIG VELDIG VELDIG GROV FORTALT - noen som ønsker å høre mer?

Noe jeg i tillegg fant ut av en (utrolig!!) god islamsk lærd, Nouman Ali Khan, var at hver gang en tekst i Koranen bytter tema, skiftes også rim. Som de fleste sikkert vet, er den arabiske Koranen skrevet på rim. Selv om man ikke forstår arabisk (som meg), hører man, selvfølgelig, rim. Rim her og rim der. Derfor er det også lett å memorere den hellige teksten - i hvert fall deler av den, fordi den er skrevet på rim på flere steder. Koranen har ingen underoverskrifter eller noe sånt til å vise at «her, ja, her- skifter vi tema. Nå går fra Profetene, og til Dannelsen». Nei. Istedenfor underoverskrifter, skiftes rett og slett rim linjen. Og når den senere i boka, ett annet sted, snakker om for eksempel Profetene, går den tilbake til det rimet det hadde da den tidligere snakket om Profetene. Rotete setning. Men jeg snakker rotete når jeg er fascinert og begeistret. Haha. 

Tumblr_mfnjh6oodd1rdyckwo1_500_large
 
Den muntlige Koranen blir oppfordres hos alle muslimer å læres utenat (jeg har én onkel som kan hele resitasjonen av Koranen utenat, hihi), for å resitere den ved behov. Ikke bare i bønn er Koranen viktig, men også i alle livssituasjoner. Å forstå hva Gud vil med oss, lære oss om islam, om livet og om døden. Den er en medisin, som kan brukes til forebyggende helse, som helbredelse for de lidende og syke og den leses ovenfor de døde når de gravlegges. Den resiteres for å rense mennesker og hjem, den brukes for å fjerne onde ånder og smådjeveler. Når en muslim resiterer Koranen, vil man være i konstant tilbedelse. Guds ord er en veileder, en oppvekker, et verktøy for livet, en nødvendighet og en glede. Koranen er en stor helligdom, både muntlig og skriftlig.

Okei, Noor. Hvordan ber man?
 Nå, kjære R0sey, får du linkene du trenger for å lære deg å be 

Bevegelsene http://www.youtube.com/watch?v=MYagNSSQvUc 
Det du skal si: http://www.youtube.com/watch?v=4YNo1YRjTfA  

Bare å spørre om dere lurer på noe!

12 kommentarer

MASSOMA JURMY

31.12.2012 kl.21:36

åh, du er flink og et forbilde for mange muslimer :-)

R0sey

31.12.2012 kl.22:32

Tusen tusen takk for alt! Det betyr masse, nå kan jeg lære dette også! Du er en kjempe stor forbildet! Loveeuuu!

Marushaa

31.12.2012 kl.22:54

Er ikke muslim, men var interessant å lese dette :)

Julieeee

31.12.2012 kl.23:14

Så fint skrevet!

Rawan Halabi

01.01.2013 kl.00:45

Salam aleikum

Woooooow, MashAllah

Driiiiiiit bra innlegg!

Gjør masse dua for Syria og for hele den muslimske ummah...

Madina

03.01.2013 kl.23:29

Mashallah så bra skrevet!! :)

Noor

04.01.2013 kl.16:00

Madina: Tuuusen takk<3

02.03.2016 kl.21:03

MashAllah så bra skrevet å så lærerikt endra meg som person

Arnold Hanssen

23.11.2016 kl.13:40

Veldig bra fortalt. Jeg er med å lærer flyktninger norsk på frivilligbasis og dette du skriver var meget nyttig. Tusen takk.😀 Ha en fin dag. Mvh Arnold.

Noor

16.12.2016 kl.00:58

Arnold Hanssen: Dette var godt å høre. At et gammelt innlegg får betydning for et liv varmer hjertet! Tusen takk for en utrolig hyggelig kommentar!

04.06.2017 kl.02:59

Salam søster dette var veldig bra skrevet. Har nylig konvertert til islam . Søker kunnskap har du noen linker som jeg kan søke på? Gjerne på norsk. Hilsen umar

Noor

14.06.2017 kl.13:36

Anonym: anbefaler deg å se på forelesninger på youtube. Yusuf Estes, Nouman Ali Khan og Mufti Menk er meget flinke:-)

Skriv en ny kommentar

Noor

Noor

20, Fredrikstad

Jeg heter Noor og er opprinnelig fra Kurdistan. Her skriver jeg om alt jeg syns er interessant og morsomt. Velkommen til min verden, hvor du vil finne alt fra religion til sminke.

Kategorier

Arkiv

hits